Tåkeheimen

Bodø og Omegns Turistforening
Saltfjellet og Svartisen
Tilrettelagt for hund

Hytta er stengt om vinteren, ca 1. oktober til ca 1. mai. Alle som vil besøke hytta, må forhåndsbestille seng. Det er ikke tillatt med hund i hovedhytta (Hytte 1). Det er tillatt med hund i sikringshytta (Hytte 2)
Plantegninger:
Hytte 1, hytte 2

NB! For å kunne bruke gassen i sikringshytta, må hovedbryter i vedboden være på. Husk å slå den av når dere forlater hytta. NB! Hytta er låst med DNT-nøkkel. NB! Drikkevann bør medbringes, særlig seint på sommeren når snøsmeltingen stort sett er over.

“Institutt for uhensiktsmessig vær”

Tåkeheimen ligger ved foten av Helgelandsbukken på vestsida av Svartisen innenfor Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Nærmeste naboer er brearmene Litlebreen og Engenbreen. Hytta er Nord-Norges nest høyest beliggende turistforeningshytte (1073 moh.), og den tjener i tillegg til å være et åpent overnattingskvarter, også som base for bre- og fjellsportsaktiviteter.

!! Gjester har sagt: Helt suverent – fantastisk hytte – fantastisk utsikt.

Hovedhytta har ei grunnflate på 40 kvadratmeter, inludert et stort vindfang med rikelig plass for å henge fra seg utstyr og sekker. I hver ende av hytta er det en lukket, isolert sovehems, som kommer i tillegg til de fire køyesengene i oppholdsrommet.

Et steinkast borte ligger sikringshytta med vedlager og eget verksted for NVE. Sikringsdelen består av ett rom med 5 køyeplasser samt kjøkkenkrok.

Begge hyttene er utstyrt med vedovner for fyring, gass til koking, solcellepanel til belysning, velutstyrte kjøkkener samt komplett sengetøy. NVEs deler av hyttene er ikke tilgjengelige for allmennheten.

Turmuligheter

Den vanligste ruta over breen på ski starter fra Holmvassdammen (ca 600 moh.) ved Storglomvatnet. Fra dammen setter du kursen mot “Tretten-null-to-høgda” (1277 moh.) og videre over breplatået, godt sør for “Juret” og “Ettinden”. I klarvær er dette en av de flotteste turene du kan gjøre på disse breddegrader, med utsikt fra Hamarøy og Lofoten i nord til Træna og de Sju søstre i sør. Turen tar ca. 6 timer.

Turmulighetene i området er mange og varierte. Skiturer over og rundt omkring på breplatået til alle årets tider er absolutt å anbefale. Mange velger turen til Snøtind (1594 moh.), det høyeste punktet på Vestisen. En topptur til Helgelandsbukken (1454 m o.h.) betraktes nærmest som et “must” når man er på Tåkeheimen. Ofte kommer stegjernene godt med, særlig om du går i sene kveldstimer. En snau time og ca 400 høydemeter er innen rekkevidde for de fleste – og kombinert med midnattsol blir det en opplevelse du aldri vil glemme.

Også Ett-tind og Juret er vel verd et besøk – her er det nesten så du kan spytte i fjordspeilet 1200 meter under deg. Tar du deg i akt for de langsgående sprekkene i Litlebreen, er Møsbrømtuva et eventyrlig utsiktspunkt, med utsikt både mot blåisen i Engenbreen og himmelstormende tinder rundt Holandsfjorden. Ønsker du ytterligere turinformasjon, ta en titt i DNTs “Breføreren”, eller “Til fjells i Nordland”.

Historie

Dagens Tåkeheimen er en erstatter for to trekant-hytter som Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) i sin tid fikk fløyet inn for å kunne drive bremålinger i forkant av kraftutbyggingen rundt Svartisen. De gamle hyttene var etterhvert blitt velkjente og var flittig brukt av både turvandrere, brevandrere og ikke minst brekursdeltakere. Da Bodø og Omegns Turistforening (BOT) i 1992 fikk høre at Statkraft, som da formelt eide hyttene, hadde planer om å fjerne disse, var BOT ikke sene med å få av gårde en søknad om å få overta hyttene. Det kom et raskt og positivt svar, og dermed hadde BOT et krypinn ved Svartisen. BOBTOG/BOT hadde til hensikt å utvide hytta. Den andre, som var i dårlig forfatning skulle da rives.

NVE hadde ytterligere ei hytte, ei Moelvenbrakke på Ettind som var i bruk. Den ble ødelagt av vær og vind, og NVE som hadde drevet med målinger på Svartisen i over hundre år, hadde ingen planer om å avslutte dette arbeidet. Dermed hadde NVE behov for ei ny hytte. Da så BOBTOG/BOT muligheten for et samarbeid med NVE, og fikk ført opp to nye hytter, med NVE som leietaker.

Navnet hyttene har fått, Tåkeheimen, skriver seg tilbake til perioden hvor NVEs bremålere holdt til i området. På døra til den gamle “trekanthytta” var det festet to innskrifter, den ene “Tåkeheimen”, den andre “Institutt for uhensiktsmessig vær”. Begge navnene er beskrivende av det vær man ofte møter på breen. Navnet Tåkeheimen falt i spesiell god jord og ble det offisielle navnet.

Tåkeheimen Hytte 1, Oppholdsrom, Køyeseng 1 (nede)

Tåkeheimen Hytte 1, Oppholdsrom, Køyeseng 2 (oppe)

Tåkeheimen Hytte 1, Oppholdsrom, Køyeseng 3 (nede)

Tåkeheimen Hytte 1, Oppholdsrom, Køyeseng 4 (oppe)