Spørsmål og svar
Hvorfor har dere hyttebestilling?
Å kunne bestille en seng og vite at en er sikret plass for hele familien, har vært etterspurt, spesielt blant barnefamilier. Vi ønsker å tilby de gjestene som vil, vissheten om at de har en seng å komme til. Stort sett er det ledige senger på hyttene våre, men på de mest besøkte hyttene kan det bli trangt om plassen, spesielt i høysesong.
Kort fortalt, hva er annerledes nå?
Mye er annerledes sammenliknet med slik det har vært tidligere. Dette er de viktigste endringene:
- Vi har samlet alle hytter som i dag kan forhåndsbestilles på én og samme side.
- Man kan nå oppgi en dato (eller periode), antall personer og velge et område og få opp alle hytter som har ledig plass til alle i følget på ønsket dato
- Når man har gjort et slik søk, kan man flytte kartet, og se ledige hytter i samme periode i andre områder
- Man kan filtrere, slik at man kun får opp hytter som er tilrettelagt for hund
- Det er tydeligere at man må oppgi priskategori pr person i følge. Det er ulike priskategorier basert på om man er medlem av DNT eller ikke, og på alder.
- Løsningen fungerer like godt på mobiltelefon som på desktop (PC)
- Man kan logge seg på ett og samme sted for å avbestille hytter (uavhengig av hvilken DNT-forening som eier hytta)
- Språk – man kan nå velge engelsk språk
Må man være medlem av DNT for å overnatte på en DNT-hytte?
De fleste selvbetjente- og ubetjente hytter er låst med standard DNT-nøkkel. For å kunne få tilgang på en slik nøkkel må man være medlem av DNT. Så lenge en person i reisefølget er medlem og har nøkkel til å låse opp hytta, må ikke resten av reisefølget være medlemmer. Sjekk derfor alltid informasjon om DNT-hytta og hvordan den låses på ut.no før avreise.
Kan jeg forhåndsbestille alle DNTs hytter vi den nye siden?
De fleste DNT-hytter kan forhåndsbestilles via den nye siden, men det er fremdeles noen hytter som ikke ligger her. Vi forventer at flere hytter vil komme inn i løsningen utover i 2023. Finner du ikke ønsket hytte her, kan du lese om den hytta på ut.no.
Per januar 2023 ligger det 460 hytter i løsningen.
Kan jeg nå bestille flere hytter i samme bestilling? (Hvis jeg for eksempel skal på hytte-til-hytte-tur)
Nei, dessverre må du fullføre bestilling av én hytte (inkludert betaling), før du bestiller neste hytte.
Kommer det hytte-til-hytte-bestilling i denne løsningen?
Vi håper at vi skal få til det på sikt. Vi kan ikke love at vi får det på plass, men i løpet av 2024 vil vi komme med en del ny funksjonalitet i løsningen. Forhåpentligvis også hytte-til-hytte-bestilling
Hva betyr det at en hytte ikke er tilgjengelig på valgte datoer?
Det kan det være flere årsaker til.
- Den vanligste årsaken er at sengeplassene allerede er bestilt av andre kunder på angitt dato. Men det kan også være andre årsaker:
- Hytta er stengt i ønsket periode. Du kan se åpningstidene for hytta i løsningen. Det er ulike årsaker til at en hytte er stengt
- Hytta har ikke plass til alle gjestene i ditt selskap. Er det for eksempel 4 ledige sengeplasser på hytta, og dere er 5 i selskapet, vi dere få opp at hytta ikke er tilgjengelig for dere.
Hvordan betaler man i denne løsningen?
Man betaler online med betalingskort. Noen hytter har også lagt til rette for betaling via Vipps.
Hvem tar jeg kontakt med om jeg har spørsmål?
Dette avhenger av hvilken hytte du har spørsmål om. Har du spørsmål om selv- og ubetjente hytter, er det foreningen som eier hytta du må henvende deg til. Er det en betjent hytte det er snakk om, må du henvende deg til vertskapet på hytta.
På hver enkelt hytteside i løsningen ligger det kontaktinformasjon som gjelder den hytta (e-post og telefonnummer)
Det er noe som ikke virker. Hvordan gir jeg tilbakemelding?
Nederst i høyre hjørne på bestillingssiden, ligger det en knapp som heter tilbakemelding. Beskriv problemet ditt der, så ser vi på det så fort det lar seg gjøre. PS. Denne knappen ligger ikke på mobilversjonen – så man må inn via PC for å kunne gi en tilbakemelding.
Tilbakemelding kan også gis på hyttebooking@dnt.no
Hvilke utviklingsplaner har dere for tjenesten den nærmeste tiden?
Nå ønsker vi å se litt hvordan denne siden blir tatt imot av publikum før vi gjør noen store grep innen videreutvikling. Vi har en liste over store og små ønsker og behov når det gjelder funksjonalitet, og vi har planlagt å gjøre en oppgradering av løsningen en gang i 2024.
Da håper vi blant annet å få på plass:
- Mulighet for hytte-til hytte-bestilling
- Integrasjon mot vårt medlemsregister, slik at våre kunder automatisk får opp rett priskategori – basert på medlemskap og alder
- Flere filtre, slik at kunder kan finne (søke etter) hytter som har gitte egenskaper – slik som bilvei helt frem, barnevennlig etc.
- Få inn flere hyttebilder
Må man forhåndsbestille overnatting?
Vi anbefaler at man forhåndsbestiller plass, slik at man har sikret at man har en seng når man kommer frem på hytta. Men om du ønsker å gå fra hytte til hytte på gamlemåten, er det også mulig. De fleste hytter har satt av en del sengeplasser som ikke kan forhåndsbestilles. Disse plassene kalles drop-in plasser, og er reservert til gjester som kommer på sparket. For de sengeplassene som ikke kan forhåndsbestilles, gjelder førstemann til mølla. På hyttesiden er det oppgitt antall drop-in plasser for den konkrete hytta.
Til vanlig har våre hytter plassgaranti, men noen lokale tilpasninger kan forekomme.
Åpningstider og all informasjon om den aktuelle hytta finner du på UT.no.
Hvordan avbestille?
Du finner informasjon om hvordan du avbestiller oppholdet ditt i i e-posten med ordrebekreftelsen du mottok da du bestilte. For de fleste hyttene avbestiller du online ved å klikke på lenken i nevnte e-post
Refusjon gjøres i henhold til gjeldende avbestillingsregler. Grunnregelen for selv- og ubetjente hytter i DNT er at om man avbestiller mer enn fem dager før ankomst, så får man pengene tilbake, men det finnes noen unntak fra regelen. For betjente hytter er grunnregelen 8 dager før ankomst.
Hvordan ser jeg mine bestillinger?
Du vil motta e-post med bekreftelse på hver enkelt bestilling du gjør i systemet. I tillegg vil det etter hvert bli mulig å logge seg på via det lille person-symbolet øverst til høyre på siden. Her får man tilgang på alle sine bestillinger.