Kvinen

Sirdal
18 drop-in plasser
Tilrettelagt for hund

Bygget på tuftene til historiske Kvinen turistsstasjon har de moderne hyttene på Kvinen en fot i fortiden, og en fot i fremtiden. Den spenstige arkitekturen og moderne interiøret skiller seg fra det meste annet av turisthytter i Setesdalsheiene.

Beliggenhet

Kvinen ligger på grensen mellom Sirdals- og Setesdalsheiene, lengst nord i Kvifjorden. Plasseringen er lun i fjellbjørkeskogen, like nedenfor tregrensen.

Det er helt klart mest vanlig å komme seg til Kvinen fra Donsen i Sirdal. Dette er en kort tur, 2-3 timer, som passer godt for barnefamilier, eller folk som ikke er så fjellvante. Ellers kan Kvinen også nåes via stinettet som kommer fra Lakkenstova i sørøst, eller turen “Setesdalsheiene på tvers”. Da kommer man gjerne fra Josephsbu eller Gaukhei i øst.

Anlegget består av en hovedhytte, en sikringshytte og en bod/do. Det er godt utstyrte kjøkken med gassbluss til matlaging, og alt av kjøkkenutstyr. Solcelle til belysning. Vedovner til oppvarming. Dyner og puter i alle sengene. Ekstramadrasser ligger i enkelte senger. Benytt medbrakt lakenpose eller sovepose ved overnatting. Proviant i hovedhytta. Ved og gass i vedbod. Påse at gassflaske er helt tom før den byttes. Vann hentes i Kvifjorden. Tørkerom/vaskerom i begge hyttene.

Senger: Sikringshytte har 10 sengeplasser fordelt på 3 soverom. Hovedhytta har 30 sengeplasser fordelt på 9 soverom.

Det er lademuligheter for telefon på hytta. Ha med USB-A kabel.

Hovedhytta er låst med DNT-standardnøkkel. Sikringshytta står åpen.

Det er eget hunderom på sikringshytta med 2 hundebur og 2 senger. Hund kan ikke tas med inn i hovedhytta eller i oppholdsrom/andre soverom i sikringshytta. Burene passer til hunder med middels størrelse. Hunderommet kan forhåndsbestilles.

Bestilling og betaling

Noen av sengene kan bestilles før du drar til fjells på ut.no. Det betyr at du kan bestille og betale på forhånd. Bestillingen gjelder frem til kl. 19.00. Etter dette får du plass på hytta, men kanskje ikke den sengen du har bestilt.

Dersom du ikke har bestilt i forkant benytter du appen “DNT hyttebetaling” for betaling. Denne laster du ned før du drar til fjells. Der kan du enkelt betale for oppholdet og provianten. Fakturafullmakten kan også benyttes (+ 100,- i gebyr).

Husk alltid å skrive deg inn i protokollen, uansett om du også har bestilt på forhånd eller betaler med app.

Se prisliste her

DNT-medlemskap

Som medlem får du medlemspris på DNTs over 550 hytter, tilbud om turer og kurs over hele landet, medlemsbladet Fjell og Vidde, og en rekke gode medlemsrabatter på turutstyr, reise, overnatting, forsikring og konserter. Barn og ungdom har ekstra gode rabattordninger på overnatting. Medlemskapet er også et viktig bidrag til over 22.000 km. med merket sti over hele landet, somskaper turopplevelser. Bli medlem her.

Villreinhensyn

De fleste av DNT Sørs hytter i fjellet er beliggende i Setesdal vesthei – Ryfylkeheiane landskapsvernområde, og i Nasjonalt villreinområde. Landskapsvernet er av stor verdi for oss alle – og med allemannsretten følger også allemannsplikten. DNT Sør oppfordrer alle til å sette seg inn i bakgrunnen for vernet før en går på tur!

Arrangører av større organiserte arrangement må søke forvaltningen om løyve til arrangementet.

Vis hensyn til villreinen, den sørligste villreinstammen i landet, gå rolig vekk dersom du ser eller treffer på en flokk. Se ferdselsråd her.

Historie

Fra 1901 har det vært turiststasjon på Kvinen. I forbindelse med oppdemming av Kvifjorden ble turistasjon i 1970 åpnet i et nytt bygg ca. 300 meter fra Kvinen gård hvor den gamle turiststasjonen lå. Den gamle Kvinen turiststasjon som ble bygget på 70-tallet ble revet høsten 2017. På samme sted bygde DNT Sør to nye hytter i løpet av 2017 og 2018.

Annet

Før du forlater hyttene våre ber vi dere ta en ekstra sjekk for å se til at alle lamper er skrudd av, og at alle vinduer og dører er lukket.

Gi beskjed til DNT Sør dersom dere er mer enn 10 personer sammen på tur – mail.dntsor@dnt.no

Før du skal på tur i Setesdal Vesthei anbefaler vi deg å lese her for informasjon om eventuelle hendelser og endringer som kan ha betydning for din tur.

Ingen mobildekning på hytta. På toppene rundt hytta er det mulig å få noe dekning. Enkelte steder på stien mellom Donsen og Kvinen er det også mulig å få noe begrenset mobildekning.

Her kan du lese om hvordan du gjør når du benytter selv- og ubetjente hytter.

Aktivitet

• Gå turen “Setesdalsheiene på tvers”! Start på Donsen – Kvinen (2t) – Josephsbu (3t) – Gaukhei (3t) – Tjønndalen (6,5t) – Langeid ved rv. 9 (2t).
  • Dagstur opp langs Kvinevassdraget til blant annet steinhvelvbrua Kvibru, helleren ved Kviheller og den én kilometer lange sandstranden ved Sandloni.

Kvinen Rom 1, Køyeseng 1 (Nede)

Kvinen Rom 1, Køyeseng 2 (Oppe)

Kvinen Rom 2, Køyeseng 1 (Nede)

Kvinen Rom 2, Køyeseng 2 (Oppe)

Kvinen Rom 3, Køyeseng 1 (Nede)

Kvinen Rom 3, Køyeseng 2 (Oppe)

Kvinen Rom 3, Køyeseng 3 (Nede)

Kvinen Rom 3, Køyeseng 4 (Oppe)

Kvinen Rom 4, Dobbeltseng (høyre)

Dette er en del av en dobbeltseng. Du må booke både høyre og venstre side. Dette er en del av en dobbeltseng. Du må booke både høyre og venstre side.

Kvinen Rom 4, Dobbeltseng (venstre)

Dette er en del av en dobbeltseng. Du må booke både høyre og venstre side.

Kvinen Rom 5, Dobbeltseng (høyre)

Kvinen Rom 5, Dobbeltseng (venstre)

Kvinen Rom 5, Køyeseng 1 (Nede)

Kvinen Rom 5, Køyeseng 2 (Oppe)