Kårvatn

Ulåst
Trollheimen
Tilrettelagt for hund

Fjellgården Kårvatn ligger midt inne i rike og varierte naturområder og er en inngangsport mot sentrale Trollheimen. Naturen rundt Kårvatn byr på stor variasjon av naturtyper. Alt ifra høyfjell, til frodige og urskoglignende dalfører. Her står turopplevelsene og utfordringane i kø, uansett nivå.

Beliggenhet

Vi er i de sørvestre, bratte delene av Trollheimen. Her er minner etter mange hundre års bruk av naturen fra bosettinger, gårds- og seterdrift og ferdselen både fra denne virksomheten og mellom innland og kyst. Det er både den varierte naturen og kulturminnene som gjør området så variert som turområde, både for korte turer i nærområdet og lengre topp- og ryggturer.

Rom

På Kårvatn er det tilbud om overnatting og utleie fordelt på ulike tilbud. Trondhjems Turistforenings (TTs) tilbud er bare ett av dem:

• Målastuå – selvbetjeningshytte i TT sitt rutenett. Ligger i gårdtunet.
  • Gammelstuå – leilighet som ligger i den ene enden av kårhuset.

Innendørs toalett, dusj, 220v, vann, strømovn, vedovn.

Vann

Vann henter du i sanitæranlegget

Det er tilrettelagt for hund på Kårvatn. med eget hunderom.

Naturvern

I Trollheimen har en del av den sårbare fjellnaturen særlig vern gjennom opprettelsen av landskapsvernområder og nasjonalparker. Dette medfører at du som gjest i disse områdene skal ha satt deg inn i de reglene som gjelder for ferdsel her og er klar over det når du beveger deg inn i sårbare områder.

I tillegg til områder med spesielt vern er vi også heldige å ha samisk reindrift i området. Som gjest i reinens rike må du vise aktsomhet og ikke forstyrre disse flotte dyrene. Her et noen tips å ta med seg:

• Vis omtanke for dyre- og plantelivet.
  • Følg merkede stier og løyper.
  • Ta med hunden din på tur, men husk at den skal være i bånd.
  • Hold deg i ro hvis du ser rein, slik at den kan trekke seg unna.
  • Ikke forsøk å gå nær for å fotografere.
  • I kalvingstida mai og juni er reinen ekstra sårbar og må ikke forstyrres.

Bestilling og betaling

Medlemmer får alltid gode rabatter på overnatting, se hvordan du melder deg inn i DNT her.

DNT-medlemskap

Som medlem i Trondhjems Turistforening får du tilgang til, og medlemspris på, DNT’s mer enn 560 turisthytter i hele Norge. Medlemsrabatt utgjør ca. 30%. Hytta må låses opp med en DNT-nøkkel, og du må være medlem for å ha nøkkel.

Aktiviteter

Områdets mest besøkte turmål er den mektige Nauståfossen som du kan se innerst i dalbunnen. For å komme dit føler du turiststien til Trollheimshytta. Turen tar ca 20 min. Fottøy til turbruk anbefales, da det kan være enkelte bløte partier.

Her finner du en oversikt over anbefalte dagsturer fra Kårvatn.

På tur med klassen? Denne hytta passer for skoleklasser som ønsker å dra på klassetur. Ta kontakt med foreningen som driver hytta for mer informasjon og bestilling av overnatting.

Historie

På gården Kårvatn vet vi at det har vært bosetnig siden begynnelsen av 1400 tallet, men området rundt har vært brukt av mennesker siden steinalderen. Flere godt bevarte fangstanlegg vitner om dette. Fram til midten av 1800 tallet kom også det meste av trafikk av folk fra fjellbygdene som Oppdal, gjennom dalen her på sine ”handleturer” til kysten. Trafikken gikk den gang gjennom Gammelseterdalen, og vi kan i dag den dag se spor etter veianlegg fra den tida. Med sitt store flatemål på i overkant av 110 000 mål, er det knyttet store utmarksressurser til gården. Dette er ressurser som gjennom hele gårdens historie har blitt utnyttet, og da hovedsakelig til seterdrift, husdyrbeite, skogsdrift, jakt og fiske. I 1890 åra kom de første fjellturistene over fjellet, og ned til Kårvatn. Siden den gang har turismen som næring utviklet seg til å bli en større og større del av drifta på gården. Fra midten av 1970 tallet har naturen rundt gården vært ”forsket på” fra forskjellige instanser. Norske Institutter for vannforskning, luftforskning og skogforskning m.flere har funnet området her spesielt interessant på grunn av sin renhet, og blir brukt som referansepunkt for den reneste vannet i Europa. Kilder: Gudmund Kårvatn.

01 Kårvatn, Salen, Sengeplass 1

02 Kårvatn, Salen, Sengeplass 2