Nordlysobservatoriet Halde, Alta

Alta og Omegn Turlag
Finnmarkskysten

Beskrivelse

Turen til hytta starter i Kåfjord, Alta kommune, Finnmark, og følger en historisk vandrevei til Nordlysobservatoriet til du når toppen på 907 moh. Her kan du overnatte i en historisk steinbygning fra 1899, bygget i forbindelse med Nordlysforskning.

Rom

Observatoriebygningen er tilrettelagt for overnatting på helårsbasis med 6 sengeplasser. Oppholdsrommet er på ca 30 m2. I tillegg er det gang og en glasskuppel over det gamle observatorietårnet. Her kan du se i alle retninger, og det er mulighet å slå opp hengekøya i kuppelen.

En overnatting i det gamle Observatoriebygget er en eksotisk opplevelse, sjøl til å være i Finnmark. På finværsdager er det en fantastisk utsikt fra toppen, både innover i landet og utover Altafjorden.

Observatoriebygget har pr. i dag ikke innlagt strøm, og oppvarmingen skjer med vedovn. Det er ved i vedkasse og i vedboden i servicebygget nedenfor Observatoriet. 12V el-anlegg for lys og gass-/brannalarm. Kjøkkenet er utstyrt med kokekar, servise, bestikk og annet kjøkkenredskap. Det er ikke proviantlager på Halde. All proviant må derfor medbringes, også vann om sommeren. Det er gass for koking, men den kan ikke brukes for oppvarming. Bruker må selv gjøre rent før avreise, og søppel må tas med ned til bygda. Sengene er utstyrt med madrasser. Den som skal overnatte, må selv ta med sovepose. Utedo og vedbod er lokalisert i et nytt servicebygg ved siden av hovedhuset. Det er ikke tillat med hund inne i hytta. Hund kan eventuelt være i gangen hvor det står et hundebur.

Hytta er låst med DNT-standardnøkkel. Nøkkel kas bestilles på DNTs nettside for alle som er medlem av DNTpå www.dntbutikken.no, eller kjøpes hos Canyon jakt og fiske på Elvebakken i Alta. Du må vise medlemsbevis. Nøkkelen koster kr. 100. I hytta vil du finne en hytteperm med hytteregler, hytteprotokoll, info om betaling ved samt branninstruks.

Vann

Det finnes ikke drikkevann på Haldetoppen. Vann må fraktes fra bekk 2 km før siste oppstiging, 300 høydemeter fra observatoriet. I sommersesongen er det ei sisterne som samler opp regnvann utenfor servicebygget. Dette kan brukes til vaskevann. På vinteren smelter du snø.

Det er ikke tillatt å ha hund inne i hytta. Det er tilrettelagt med hundebur i yttergangen.

Naturvern

Observatoriet på Halde er et verneverdig kulturminne, og bruker må vise aktsomhet ved bruk av bygningen og utstyret. Alt søppel må tas med ned.

Bestilling og betaling

Vi anbefaler å forhåndsbooke overnatting, men uanmeldt besøk er også velkommen. Prisen for DNT-medlemmer er kr. 250 , og ikke-medlemmer kr. 500, Ung 13-25 år medlem kr. 125, ikke-medlem kr. 250. Barn 4-12 medlem gratis, ikke medlem kr. 125, 0-3 år gratis, dagsturbesøk kr. 50. Hvis du ikke har forhåndsbetalt på nett, må du bruke vippsnummer 98779, eller betale inn på konto når du kommer hjem til 49016027137. Merk innbetalingen med dato og hyttenavn.

DNT-medlemsskap

Minst en i følget må være DNT-medlem for å få tilgang på DNTs standardnøkkel. Nøkkelen kan bestilles på nett hos DNT eller hos Canyon Jakt og Fiske på Elvebakken. Medlemsbevis må forelegges.

Hvis du ikke alt er DNT medlem, så husk at den beste måten å støtte arbeidet med åpne hytter i fjellet, merkede stier og oppkjørte skiløyper, er å melde seg inn. Du kan melde deg inn på www.dnt.no/medlem/ Har du bostedsadresse i Alta, Loppa, Karasjok eller Kautokeino blir du automatisk med i vårt lokallag, og deler av medlemsavgiften blir ført tilbake og brukt i turlagets arbeid.

Andre topper i nærheten som kan nås er Store Halde (1010moh) og Talviktoppen.

Vær obs på at hytta ligger svært værutsatt til, i bratt fjellterreng, og det blåser ustanselig på toppen. Ha alltid med varme og vindtette klær. Har du ikke nøkkel kan du finne ly i nødbu i det første bygget du kommer til. Vinterstid må skredfaren vurderes. Det kan gå ras både i første del av ruta, og i siste oppstigning. Sjekk alltid Varsom.no før du legger ut på tur.

Historie

På Haldetoppen, også kalt Sukkertoppen, finnes det i dag to historiske bygninger. Observatoriebygningen, som ble ført opp av Kristian Birkeland i 1899 og benyttet til nordlysforskning, samt et bolighus oppført i 1912 – 1915 som ble benyttet som bolig for de som arbeidet der. Byggene ble brent av den tyske okkupasjonsmakten høsten 1944 og er renovert og delvis gjenoppbygget i perioden 1982 og frem til i dag.

Bolighuset er ikke innredet, og bruk må avtales direkte med eier som er Alta kommune. Observatoriebygget er fra 2016 driftet av Alta og omegn turlag som en ubetjent DNT-hytte.

Halde, Køyeseng 2 (Oppe)

Halde, Køyeseng 1 (Nede)