Sveinsbu

Kongsberg og Omegns Turistforening
Kongsberg, Meheia, Hvittingfoss, Svene
2 drop-in plasser

Hovedhytta er koselig og særpreget. Den inneholder et stort oppholdsrom m/køyer, pluss at det er soveplasser i gangen. Utenfor hytta er det en fin sitteplass med bord og benker. Hytta kan brukes hele året. I annekset (fire senger) er det tillatt å ha med hund.

Hytta har nå fått solcellepanel. Det er montert leselamper ved alle sengene og en lampe over “arbeidsbenken” på kjøkkenet.

Sveinsbu ligger høyt og fritt øst for Sveinsbuvarden. Terrenget er åpent og lettgått med mange småvann og glissen furuskog. Det er rik flora og dyreliv i området, også innslag av urskog. Området egner seg godt for barnefamilier, og ligger i et turområde som er populært sommer som vinter.

Alle som besøker Sveinsbu, bør ta en tur opp på Sveinsbuvarden (745 mo.h.). Herfra er det et storslått rundskue. Toppen ligger bare 15-20 minutters gange vest for hytta. Følg blåmerkinga mot Breiset.

Bestilling av overnatting:

På Sveinsbu kan du forhåndsbestille overnattingsplass. Du har rett på bestilt seng så lenge du er tilstede før kl 19.00, etter dette fordeles senger til de som ikke har bestilt. Du har fortsatt rett på soveplass, selv om du kommer etter kl 19.00

På Sveinsbu kan du forhåndsbestille sengeplass i annekset, eller 4 av 8 sengene inne.

Det er nå mulighet både for dagsbesøk og dropp inn overnatting. Men husk å gjøre opp for deg!

Du kan enten betale via Vipps (nr 631049), bankoverføring 2291 09 08050 eller på bestillingssiden.

Litt mer info:

Alle overnatting bestilles  via ut.no.

Refusjon intill 5 døgn før første oppmøtedag. Ingen refusjon etter. Dette kan du i de tilfellene ordne selv via min side.

Minst en i reisefølget må være DNT-medlem med gyldig medlemsskap.

Vaskeliste må følges, og husk å lufte godt

TURKART: Skrim-Vindfjell; 1:50 000 fra Nordeca nr. 2403, Turkart Meheia; 1:25 000 fra kart Fossøy, Turkart Sauherad; 30 000 fra kart Fossøy, Siljan Nord; 1: 25 000 fra Telemark turistforening (TOT).

Sveinsb anneks seng 3

Annekset har 4 sengeplasser Dette er en underkøye. I annekset er det tillat med hund

Sveinsbu anneks seng 2

Annekset har 4 sengeplasser. I annekset er det tillat med hund

Sveinsbu anneks seng 1

Annekset har 4 sengeplasser I annekset er det tillat med hund

Sveinsbu anneks seng 4

Sveinsbu seng 3

Hovedhytta har 6 senger, 2 dobbeltsegner i gangen og 4 køyesenger i hovedrommet. Dette er en enkeltseng i hovedrommet, underkøye.

Sveinsbu seng 4

Hovedhytta har 6 senger, 2 dobbeltsegner i gangen og 4 køyesenger i hovedrommet. Dette er en køyeseng i hovedrommet, øverkøye

Sveinsbu seng 5

Sveinsbu seng 6