Vassfarkoia

Åpen hele året
20 sengeplasser
Tilrettelagt for hund

Nye Vassfarkoia står endelig klar og på akkurat samme tomta som den gamle. Koia ligger på Vassfarstien mellom Storekrakkoia og Fønhuskoia. Den er bygget slik at den har tre leiligheter/enheter alle med to soverom, kjøkken med gasskomfyr, stue med vedovn og vaskerom. Disse heter Fantebu, Bertebu og Bjønnebu. Fantebu leies ut med ordinær sengebooking, mens de to andre leies ut som “hele koia” og må forhåndsbestilles.
Det er kjørevei helt fram sommer og vinter.  Vinterstid er det flotte skiløyper rett utenfor døra som knyttes til løypenettverket til Turufjell hyttefelt, som ligger på solsiden av Flå og er et av Norges nyeste fjelldestinasjoner.

Beliggenhet:
Vassfarkoia ligger på Vassfarstien mellom Storekrakkoie og Fønhuskoia.

Utstyr:
Koia er bygget slik at den har tre leiligheter alle med to soverom, kjøkken med gasskomfyr, stue med vedovn og vaskerom. Fantebu har 9 sengeplasser, Bertebu har 7 med handicaprom og 1 hundebur mens Bjønnebu som er annekset har 4 sengeplasser og 2 hundebur (1 på hvert soverom). Utedo og vedbod ligger i svalgangen mellom hytte og anneks. Det er også utedo i uthus beregnet for dagsturister.  Det er vannpumpe ute på tunet, i krysset der man kjører ned til koia. Denne kan også brukes vinterstid. Bertebu (7 sengeplasser) og Bjønnebu (4 sengeplasser) leies ut som hele enheter (“hele koia”), mens Fantebu (9 sengeplasser) leies ut på sengebasis.

Vann:

Hund:
Det er tilrettelagt for hund på Bertebu og Bjønnebu.

Spill:

Det finnes følgende brettspill på hyttene (bank på eller lås deg inn i de andre enhete til å låne et der): Ticket to ride, Carcasonne, Kongen av Ringerike, Det store turspillet, Kort & Quizstokk, Ticket to ride junior, Piratspill og trampeldyrene fra Haba.

AKTIVITETER:

Vinter:
1. Veslefjell rundt. ca 10 km. Preparert løype fra koia fører deg inn på hovedløypa fra Veneli til Løypekryss 1.Ta til høyre, mot sydøst, opp en svak stigning og videre i kupert terreng mot løypekryss ved Torget. Ta til venstre over myrene og løypa dreier mer og mer mot vest. Et par friske utforkjøringer ned mot Veneli. Fra Røde Korshytta går løypa mot syd igjen og snart er en ved løypekryss 1 til Vassfarkoia.

2. Tur til Likkistefjell. Ca 12 km. Tur retur. Ved løypekryss 1 tar en til venstre og løypa går nordover og forbi Røde Kors hytta. Løypa dreier mer mot vest i kupertterreng fram mot Raufjellsetra. En del stigning her, men det flater ut fram mot et lite tjern. Ta til høyre opp til Likkistefjell. Her er det kanskje ikke preppa løype men folk går til toppen. Vassfarets fineste utsiktspunkt. Samme vei tilbake.

3. Tur til Domfet ca 22 km. Tur retur Samme løype som tur 2 fram til det lille tjernet, og fortsett hovedløpa vestover til nytt løypekryss. Ta til høyre fram til Domfet setrene. Snu her eller fortsette videre, løypa dreier sørover og etterhvert østover mot Dagali og fører tilbake til løypekrysset der du tok til høyre. Samme vei tilbake.

4. Tur til Harehopp. Ca 20 km. Tur retur I løypekryss 1 ta til høyre. I l løypekryss på Torget ta til høyre mot Damtjern Kraftig stigning opp Damtjernhallin, men da er en oppe på et platå på ca 1100 m o h. Dette platået fører fram til Harehopp. Åpen hytte og her kan en gå inn og hvile før hjemturen samme vei. (hvis en ikke tenker seg videre til Storekrak, men her er det ikke kjørt spor.)

Sommer:
1. Bjødnahaugen ca 6 km. Tur retur. Følg blåmerka sti mot Storekrak. Ved setra Veneli går en litt utydelig sti rett fram, (stien til Storekrak går opp til høyre.) Oppe på haugen er det utsikt over Vassfaret og her er det satt opp bord og benk og tavler.

2. Hallingvika ca 12 km. Tur retur. Følg blåmerka sti mot Storekrak fram til Torget. Ta til venstre og stien slynger seg mellom pytter og myrer til den faller nedover mot Vassfaret. I Hallingvika bodde Berte og Fanten siste årene i Vassfaret før de flyttet til Flå 1921. Samme veg tilbake eller følge en sti mot Greineløken og derfra opp lia til Veneli. Følg bilvegen og ta opp til venstre på merket sti som fører til Vassfarkoia.

3. Skrukkefyllhaugen. Ca 12 km. Tur retur. Følg blåmerka sti til Fønhuskoia. Ved Veneli kommer en inn på bilveg, følg den mot Vassfaret. Sti til Fønhuskoia tar av til venstre her, men en følger bilvegen litt til og finner blåmerka sti til høyre ned lia til Greineløken. Følg bilveg over brua ved Skrukkefylla og ta en sti opp til venstre og der oppe på haugen lå hjemmet til Berte og Fanten. Samme vei tilbake.

4. Mølla. Ca 15 km.Tur retur. Følg blåmerka sti til Fønhuskoia. Først til Veneli, følg bilvegen mot Vassfaret ca 500 m, ta til venstre inn på traktorvei, ta til høyre inn på sti. Følg den til bilvegdele og gå tvers over inn på den blåmerka stien som er en del av kulturstien til Flå. Runder en vik i Grunntjern og over en rygg så er en ved den restaurerte mølla i Vassfaret. Samme veg tilbake. En kan forlenge turen med et par km ned til Vassfarplassen. Over brua og ned langs elva til Nedre Grunntjern og opp en sti til den sagnomsuste buplassen. Det er selve kongsgården i Vassfaret.

5. Kulturstien til Flå kommune. Ca 20 km rundtur. Kjøre bil til parkeringen ved Raufjellseter og følge skilt ned til Mølla videre til Olsonheimen og opp til Domfet seter og østover til Raufjellsetra og bilen. Litt tung, men fin tur.

6. Harehopp. Ca 24 km. Tur retur. Følg skilting til Storekrak. Lange stigninger opp fra Torget, men oppe på fjellet blir det vanlig fjellterreng. Harehopp er en åpen koie med halvannen seng. Samme veg tilbake. Eller fortsette til Storekrak og ta en overnatting der.HUND: bertebu har 1 hundebur og Bjønnebu har 2 hundebur. Det er på disse to enhetene det er tillatt med hund.

Tilsyn på Vassfarkoia:
I DNT Ringerike har vi en koiesjef og en assistent som holder tilsyn med koia. Disse kan kontaktes ved spørsmål. Dere kan også kan kontakte administrasjonen i DNT Ringerike, men ofte har tilsynet like mye eller mer kunnskap om koia. For bokingspørsmål er det kun administrasjonen som kan svare.

Koiesjef: Jan Ola Lehne telefon 415 46 023
Assistent: Kjell Tollefsen 952 26 896
Administrasjonen i DNT Ringerike: Ellen Næsje 952 40 607

Bestilling og betaling:
Alle kan bruke koia, men kun medlemmer av DNT får tilgang til nøkkel. De som forhåndsbestiller har fortrinnsrett til sengeplassene på koia. Ingen kan likevel bortvises. Koia disponeres fra kl 14. ankomstdagen til kl. 14 avreisedagen.

Når du bestiller plass på koiene våre, bekrefter du samtidig at du har godtatt våre vilkår og avbestillingsregler.

Betaling:
Ved fohåndsbestiling så betaler du med en gang på nett. Ellers kan du betale på DNTs hyttebetlings-app, eller vippse til 113915. Huks å merke betalingen med protokollnummer, koie og dato.

...
Show more

Bestill overnatting

Velg dato og antall personer for å bestille overnatting

Vassfarkoia Bertebu

Tilrettelagt for hund
Her bestiller du hele enheten, en av tre leiligheter i koia. Denne har plass til 7 personer fordelt på to rom (ett firemannsrom og ett hunderom med tre soveplasser i familikøye)

Vassfarkoia Bjønnebu

Vassfarkoia Fantebu, Bjørke, seng 1 (nede)

Vassfarkoia Fantebu, Bjørke, seng 2 (oppe)

Vassfarkoia Fantebu, Bjørke, seng 3 (nede)

Vassfarkoia Fantebu, Bjørke, seng 4 (oppe)

Vassfarkoia Fantebu, Vassfarplassen, familiekøye 1 (nede, høyre)

Vassfarkoia Fantebu, Vassfarplassen, familiekøye 2 (nede, venstre)

Vassfarkoia Fantebu, Vassfarplassen, familiekøye 3 (oppe)

Vassfarkoia Fantebu, Vassfarplassen, seng 4 (nede)

Vassfarkoia Fantebu, Vassfarplassen, seng 5 (oppe)