Geitungen fyr

Låst med spesialnøkkel
Haugalandet
26. apr. - 30. sep.

Unik overnatting på øya utenfor Skudeneshavn på Karmøy, som huser Geitungen fyr, som eneste bolig. Haugesund Turistforening driver fyrvokterboligen som turisthytte på linje med andre hytter som foreningen disponerer. Hytta er åpen i perioden i mai – september.

UTSTYR

Fyrvokterboligen har 8 soverom: Fire rom med 4 sengeplasser, og fire rom med 2 senger. En av sengene på hvert rom har 1,5 bredde. Dermed er det 24 senger totalt, men plass til 32 om man sover to personer i 1,5 bredde sengene. Husk lakenpose eller sengetøy. Sovepose er ikke tillatt.

Geitungen er utstyrt med det du trenger for matlaging og opphold, deriblant kjøkkenutstyr og dekketøy. Gjestene ordner selv med matlaging, oppvask, vask av gulv og rydding inne og ute. Det er ikke proviant på Geitungen. Drikkevann må tas med, det er vann i sisterne til bruksvann.

AKTIVITETER

Fine turmuligheter rundt om på øya. Bør utforskes! Fiske fra brygge.

HUND

Geitungen er ikke tilrettelagt for hund. Det er ikke bur. Hund får ikke være i oppholdsrom/soverom, men kan være i uthuset eller kjelleren. Det er lovbestemt båndtvang for hund i tiden 1. april til og med 20. august.

BESTILLING OG BETALING

Forhåndsbestill ditt opphold ved å trykke på knappen “Bestill overnatting”.

Du kan bestille senger eller rom. Kontakt Haugesund Turistforening for å bestille hele huset.

Kode til nøkkelboks fås på epost etter du har bestilt.

BÅTTRANSPORT

Avtal båttransport til Geitungen Fyr med Haugesund Turistforening i god tid (minst noen virkedager i forveien). Transport ut til fyret skjer i en 18-fots båt.

Priser båttransport én vei:

Voksen: 100,-

Barn opptil 12 år: 50,-

Minstepris kr. 350,-

Værforbehold!

HISTORIE

Geitungen fyr er et av de yngste fyrene i Norge. Det ble tent første gang i 1924, og erstattet da fyret på Skudenes som hadde vært i drift siden 1799. Hovedgrunnen for å bygge fyret var å sikre innseilinga til Boknafjorden, og faktisk var et nytt tåkesignal her i området en av hovedgrunnene til at fyret ble plassert der det står.

Først vurderte man å bygge tåkesignal på Kvitsøy, men der står fyret midt på øya, og det var vanskelig å navigere etter lyder som kom så langt unna sjøen. Fyret på Geitungen ble utstyrt med diafon som var det sterkeste tåkesignalet man hadde. Diafonen på Geitungen var for øvrig den første diafonen i Norge. Senere ble det montert diafon både på Eigerøy (1934) og på Obrestad (1950).

Geitungen fyr ble tegnet av Fyrvesenets ingeniør Jørgen H. Meinich. Et par år senere tegnet han også Makkaur fyr i Finnmark. Likhetstrekkene mellom de to fyrene er slående. Et karakteristisk trekk ved Meinichs strek er de buede takene og flotte detaljer. Dette er detaljer vi også finner i enkeltbygninger på andre stasjoner.

Geitungen fyr ble automatisert og avfolket i 1994 og er nå fredet etter lov om kulturminner.

Geitungen Fyr, Rom 1 (3 + 1,5 seng)

Geitungen Fyr, Rom 2 (3 + 1,5 seng)

Geitungen Fyr, Rom 5 (1+1,5 seng)

Geitungen Fyr, Rom 6 (1+1,5 seng)