Fiskelaushytta

DNT Oslo og Omegn
Oslomarka

Med kort vei fra Losby Gods byr Fiskelaushytta på mange muligheter. Hytta ligger sjarmerende til med nærhet til tjernet Fiskelausa hvor det er muligheter for både fiske og kanopadling. Det er enkelt adkomst til hytta både med sykkel, barnevogn og som gående. Hytta har 2 soverom dvs. 4 sengeplasser, stue og kjøkken. Det er innlagt strøm.

Bestilling

Fiskelaushytta er ubetjent og åpnes med DNTs standardnøkkel. Alle kan bruke hytta, men kun medlemmer av DNT får tilgang til nøkkelen og du må forhåndsbestille plass på hytta. Den som er ansvarlig for bestillingen må være minst 18 år.

Hytta disponeres fra kl. 14:00 ankomstdagen til kl. 14:00 avreisedagen. Turistforeningens hytter brukes til friluftsliv, og det er ikke anledning til å ha fest på hytta. Hunder kan dessverre ikke være med inn i hytta.

Hytta har innlagt strøm. Det er vedovn og panelovner til oppvarming, kokeplater til matlaging, basisutstyr for matlaging og oppvask, kjøleskap, stearinlys og dopapir, dyner, puter og tepper. Det er IKEA-barnestol på hytta. I tillegg finnes flere brettspill, tegnesaker og bøker. Hytta har utedo.

Veden på hytta skal kun benyttes til fyring i vedovnene, ikke til bål ute. Området rundt hytta er bålfritt.

Ta med all mat, gjerne litt ekstra stearinlys (ikke telys) og dopapir. Ta med egen ren lakenpose og eget rent putevar, eller rent sengetøysett (sovepose er ikke tillatt). Hodelykt er lurt å ha med i den mørke årstiden.

Det er mobildekning på Fiskelaushytta.

Kanoer

Om sommeren er det 2 kanoer med tilhørende padleårer og vester til utlån for dem som overnatter på hytta. Det finnes også 2 kanotraller. Kanotraller, vester (for barn og voksne) og padleårer finnes i boden ved hytta.

Rengjøring

Hver enkelt må gjøre rent etter seg. Hovedregelen er at du bør forlate hytta i den stand du selv ønsker å finne den, eventuelt litt bedre enn da du kom.

Beskrivelse av hytta og området rundt

Fiskelaushytta er den hytta som ligger lengst nord av de to – i den nordøstre delen av tjernet Fiskelausa i Lørenskog kommune, i Østmarka. DNT har ryddet to fiskeplasser med klopper og benker henholdsvis syd og vest for hytta (ned fra veien). 20 meter lenger opp veien forbi hytta, finnes sti til Endtjernet. Det er ca. 300 meter å gå fra hytta og opp til tjernet. Dette er også et fint fiskevann.

Ca. 500 meter videre oppover grusveien forbi hytta, finnes Drettvannet. Sett kanoene på kanotrallene du finner i boden, og trill dem opp til vannet. Drettvannet er stort, og byr på fine fiske- og padleturer.

Fiskekort kreves.

Fordeling senger

Hytta har 2 soverom med 2 senger i hvert – tilsammen 4 sengeplasser. Babyseng finnes også.

Vannkilde

Vann hentes i tjernet (Fiskelausa) på andre siden av vegen for hytta. Tjernet var tidligere drikkevann, men alle restriksjoner er nå opphevet. Vennligst kok vannet før det drikkes. Det er montert håndpumpe på veggen av hytta på andre siden av vegen. Den er stengt i vintersesongen.

Kart

Kart finner du i dntbutikken

DNT Oslo og Omegn har 42 ubetjente hytter i Marka/ved fjorden.

Fiskelaushytta, rom 1, seng 2

Overkøye Minst en i turfølge må være medlem for å bruke hytta, og må ha med seg DNT-nøkkelen.

Fiskelaushytta, rom 1, seng 1

Underkøye Minst en i turfølge må være medlem for å bruke hytta, og må ha med seg DNT-nøkkelen.

Fiskelaushytta, rom 2, seng 1

Fiskelaushytta, rom 2, seng 2