Vikerkoia og Gamle Vikerkoia

DNT Ringerike
Holleia, Vikerfjell og Vassfaret
Tilrettelagt for hund

Vikerkoia ligger rett sør for det opprinnelige Vikerfjell, og den gamle koia er DNT Ringerikes eldste koie, fra 1932. Den nye Vikerkoia ble åpnet lørdag 29. september 2018. Vikerkoia er et flott utgangspunkt for helgeturer hele året. Koie ligger også langs Vassfarstien som er en 116 km fotrute som starter i Hønefoss sentrum og helt til Fønhuskoia ved Strøen. Det er lett adkomst med bil helt fram sommer som vinter. Vinterstid ligger det flotte løypenettet på Vikerfkjell bare hundre meter fra koia. Sommerstid er det flotte stier, multemyrer og høyfjellslandskap. Det er også fine badevann ikke langt fra koia.

Beliggenhet:

Utstyr:
Den nye koia inneholder kombinert stue/kjøkken, 4 soverom + hems, inngangsparti med tørkerom, samt vedbod og do på enden av koia (nøkler til disse to siste rommene henger ved oppslagstavla). Det kan med god margin overnatte 14 personer, og med litt velvilje er det plass til 16. Koia har gass, solcelleanlegg, samt brønn med pumpe rett ved koia.

Den gamle koia inneholder to soverom med til sammen ni senger, samt et kombinert oppholdsrom og kjøkken. På Gamle Vikerkoia er det lov å ha hund og det er hundebur, hundetepper og hundeskåler på koia.

Vann:
Det er vannpumpe ute på tunet. Denne kan også brukes vinterstid.

Hund:
Det er tilrettelagt for hund på Gamle Vikerkoia.

Spill:

Kongen av ringerike, Bohnanza, Ticket to ride, Yatzoo, Haba dyrespor, Kortstokk, Yatzi

Parkering: Gjester på Vikerkoia skal parkere på parkeringsplassen langs Vikerseterveien. Seterbekkveien som er hytteveien på sørsiden av Vikerkoia, skal ikke benyttes. Denne veien er privat og skal kun brukes av de som er medlemmer av den.

Aktiviteter:

Vinterstid:
For beskrivelse og status på skiløypene i området, sjekk ut: http://skisporet.no/buskerud/vikerfjell eller http://www.vikerfjellski.no/
Man kan gå med langrennski i prepartert løypenett like ved Vikerkoia, man kan ta på seg fjellski og gå utenfor løypenettet i fjellterrenge. Det er også fint å gå på truger.

Sommerstid:
I Vikerfjellområdet kan det fiskes i ca. 20 vann, og det er tillatt å fiske med stang fra land og pilke vinterstid. Det blir satt ut to-somrige ørreter hvert år, og det er kalket i flere vann de siste 25 årene. Ørret på 2,5 kg er tatt i området, og det finnes også abbor i noen vann.

Kort fås kjøpt på Inatur.no og på bensinstasjoner i Hønefoss og Ådal, på campingplasser og butikker i Ådal samt hos Bjørn Karlengen ved brua på Ringmoen.

Se link: http://www.aadalsiden.info/

Forslag for dagsturer:

1. Tjernsringen og Kjølfjell, 3-4 timer, dagstur om du finner molte.

2. Svarttjernshøgda og Store steinen, 4 timer, mer om du finner molte.

Forslag hytte-til-hytte:1. Tjuenborgkoia ligger som hytte nummer tre på den fine Vassfarstien som er en 116 km lang tursti Søndre Torv i Hønefoss til Fønhuskoia ved Strøen. Fra Vikerkoia er det 16 km sørover til Tjuenborgkoia og 13 km til Buvasskoia.

Tilsyn på Vikerkoia:
I DNT Ringerike har vi en koiesjef og en assistent som holder tilsyn med koia. Disse kan kontaktes ved spørsmål. Dere kan også kan kontakte administrasjonen i DNT Ringerike, men ofte har tilsynet like mye eller mer kunnskap om koia. For bokingspørsmål er det kun administrasjonen som kan svare.

Koiesjef: Erik Lunde telefon 934 39 324
Assistent: Kristian Magnussen 992 78 042
Administrasjonen i DNT Ringerike: Ellen Næsje 952 40 607

Booking: Alle kan bruke koia, men kun medlemmer av DNT får tilgang til nøkkel. De som forhåndsbestiller har fortrinnsrett til sengeplassene på koia. Ingen kan likevel bortvises. Koia disponeres fra kl. 14 ankomstdagen til kl. 14 avreisedagen.

Når du bestiller plass på koiene våre, bekrefter du samtidig at du har godtatt våre
vilkår og avbestillingsregler.

GPS-posisjon for Vikerkoia: UTM 32V 552593 6701566

Vann: Vi har fått tilbakemelding på at det er farge på vannet. Vannprøver er sjekket og er ok (27.02.2020).

Denne hytta har fått støtte av overskuddet fra spillemidlene til Norsk Tipping.

Vikerkoia (overkøie i stue)

Vikerkoia Gamle Vikerkoia, Rom 1, Hundebur 1

Vikerkoia Gamle Vikerkoia, Rom 1, Køyeseng 1 (nede)

Tilrettelagt for hund