Trygvebu

Bodø og Omegns Turistforening
Sulitjelmafjellan

18 av 18 sengeplasser kan forhåndsbestilles. Det forutsettes da ankomst før kl 21.00. Hund er kun tillatt i soverom 5, med inngang fra trappa

Plantegning

Trygvebu og Argaladhytta er Bodø og Omegns Turistforenings hytter som ligger nærmest svenskegrensa.

Om hytta

Hytta har et stort oppholdsrom med kjøkkenkrok og fem soverom.

Hytta har strøm, og her er komfyr og kjøleskap.

Sengene er utstyrt med dyner og puter. Medbring egen lakenpose, sovepose eller sengesett.

Det er ikke tillatt med hund inne i hytta, bare i soverom 5, som har inngang fra trappa. Hunden må ikke ligge i senger, men på hundemadrassen som du finner på rommet.

Vann

Om sommeren hentes vann i slange bak hytta, som kommer fra et oppkomme i nærheten. Om vinteren må en ha med vann eller tine snø.

Turmuligheter

Hytta ligger like ved Junkerdal Nasjonalpark, og både for botanisk interesserte og andre anbefaler vi en tur gjennom Junkerdalsura. Her kan du om sommeren være heldig å finne en rekke sjeldne planter, men husk: “Bare se, men ikke røre”!

Turmulighetene er gode, for eksempel oppover Skaitidalen eller over til nabodalen, Tjårrisdalen. Der kan du se restene av en gammel husmannsplass og gamle dyregraver.

Ellers er Bjørntoppen (1709 moh.) et fint dagsturmål både sommer og vinter. Toppen ligger øst for Skaiti, like inntil svenskegrensa.

Vær oppmerksom på snørasfare til langt ut i mai i Rykkjedalen og Skaitidalen.

Historikk

Trygvebu er oppkalt etter Trygve Blåmoli, en av de legendariske BOT-veteranene. Han var medlem av foreningens styre i 15 år, herav 8 år som nestformann. I det praktiske foreningsarbeidet var Blåmoli en aktiv og høyt skattet turleder. I arbeidet med opplegg og gjennomføring av fellesfotturene var han en ildsjel. Han var også aktiv i arbeidet med hyttene. Blant annet var han og ektefellen Anna hytteverter på Bjellåvasstua og Argaladhytta. Etter at Trygve Blåmoli døde i oktober 1979 fortsatte Anna som hyttevert på Argaladhytta frem til årsmøtet i 1993.

Trygvebu, Rom 1, Familieseng 1a (nede)

Trygvebu, Rom 1, Familieseng 1b (nede)

Trygvebu, Rom 1, Køyeseng 2 (oppe)

Trygvebu, Rom 1, Køyeseng 3 (nede)