Hovinkoia

DNT Ringerike
Holleia, Vikerfjell og Vassfaret
Tilrettelagt for hund

Hovinkoia ligger i den sørøstlige delen av Holleia på en odde i Setertjern. Terrenget er lett og området er ikke så mye besøkt. Her er det gode muligheter for fredelige turer i skogsterreng. Lenger vekk fra byen trenger du ikke å dra for få en flott naturopplevelse. Sommerstid er det herlig å både, ro eller fiske fra odden rett utenfor koia. Sensommers og høst er det masse bær og interstid kjøres det fine skispor rett forbi Hovinkoia og man kan gå fine skiturer i området. Fra p-plassen og inn til koia, en det en fin sti sommerstid, denne er også som regle en godt opptråkket labeløype vinterstid. Vinterstid kan man også på ski inn til Hovinkoianår løypene er kjørt.

Koia har enkel standard med to soverom med familiekøyer. I tillegg er det sovesofa i stua. Det er eget hunderom med bur og køyeseng. Utenfor koia er det hyggelige uteområde med fine fjellpartier (svaberg) ut i Setertjern hvor det er fint å både fiske og bade i kveldssola. Det er også kajakk og redningsvester tilgjengelig.

Beliggenhet:
Hovinkoia ligger i den sørøstlige delen av Holleia ved idylliske Setertjern. Det er cirka 45 minutter med bil fra Hønefoss sentrum og 500 meter på blåmerka sti inn til koia.

Adkomst:
På Tyristrand som ligger cirka 20 minutter fra Hønefoss sentrum tar dere av ved Tyristrand kirke. Herfra er det cirka 20 minutter på bomveg til nordsenden av Svartvann hvor det er mulig å parkere. 500 meter på blåmerka sti inn til Hovinkoia. Man kan også ta buss til Tyristrand og sykle inn til nordenden av Svartvann.

Vinterstid er det brøytet inn til Svartvann (husk å betale i bommen), og det er skiløype inn til koia når det er nok snø og denne er kjørt. Facebookgruppa “Løyperapport Tyristubbens løypenett” gir som regel en oppdatering på hva som er kjørt av løyper i området. Man kan også gå i blåmerka løype til fots eller med truger. Det er kun 500 meter. Det er fritidshytter i området som bruker samme tråkk innover, så det pleier å være godt tråkket.

Utstyr:
Koia har enkel standard med to soverom med familiekøyer. I tillegg er det sovesofa i stua. Det er eget hunderom med egen inngang og med ett bur og køyeseng. Hunder skal ikke opp i sengene. Det er dessverre ingen oppvarmingsmulighet på dette rommet, så skal man bruke rommet vinterestid må man ha vintersovepose både til hund og eier. Vi jobber med å finne en løsning slik at det blir med konfortabelt å ha med hund også vinterstid.

Det er hverken strøm eller solcelle på Hovinkoia. Vær varsom med bruk av starinlys og ta gjerne med egen hodelykt. Det er lite telefondekning, men sms pleier å gå fint.

Vann:
Vann henter man i Setertjern. Merk at det er egne bøtter til drikkevann og egne bøtter til gulvvask.Det står et isbor på låven for å hente vann vinterstid. Vær varsom med å sjekke tykkeslen på isen tidlig og sent på sesongen.

Hund:

Fiske:
Fiske i flere vann på Holleia bl.a. Setertjern ved Hovinkoia. Fiskekort fås kjøpt fra selvbetjeningskasse ved bom på skogsbilveien inn til koia.

Aktiviteter:
Det ligger 2 kanoer nede ved vannet som gjester på setra kan bruke. Du må ha med egen redningsvest. Det er fint å bade fra Svaberget utenfor hytta.

Forslag for dagsturer:
1. Klomshue, 3 timer, merket sti.
2. Langdalsgruvene (nikkelgruver), 4 timer til fots eller 2 timer på sykkel (se tur 35 i “40 trivelige turer på Ringerike”).
3. Natursti rundt Setertjern, ca. 1 time (se tur 36 i “40 trivelige turer på Ringerike”).

Forslag hytte-til hytte:
1. Til Lerbergsetra
2. Til Grønknutkoia

Tilsyn på Hovinkoia:
I DNT Ringerike har vi en koiesjef og en assistent som holder tilsyn med koia. Disse kan kontaktes ved spørsmål om koia. Dere kan også kan kontakte administrasjonen i DNT Ringerike, men ofte har tilsynet like mye eller mer kunnskap om koia. For pørsmål om bestilling og betaling er det kun administrasjonen som kan svare.
Koiesjef: Helge Bachmann 977 77 577
Assistent: Bjørn Lindahl 911 21 805
Administrasjonen i DNT Ringerike: Ellen Næsje 952 40 607

Bestilling og betaling:
Alle kan bruke koia, men kun medlemmer av DNT får tilgang til nøkkel. De som forhåndsbestiller har fortrinnsrett til sengeplassene på koia. Ingen kan likevel bortvises. Koia disponeres fra kl 14. ankomstdagen til kl. 14 avreisedagen.

Når du bestiller plass på koiene våre, bekrefter du samtidig at du har godtatt våre vilkår og avbestillingsregler.

Betaling:
Ved fohåndsbestiling så betaler du med en gang på nett. Ellers kan du betale på DNTs hyttebetlings-app, eller vippse til 113915. Huks å merke betalingen med protokollnummer, koie og dato.

GPS-posisjon for Hovinkoia: UTM 32V 556421 6666525

Denne hytta har fått støtte av overskuddet fra spillemidlene til Norsk Tipping.

Historie: I 1933 bygget turistforeningen sin første typiske skogskoie, det var Vikerkoia under Vikerfjellet i Ådal. Dette var vellykket og allerede i 1937 gikk de i gang med en ny helt lik koie og det ble Hovinkoia på Holleia. Sommeren 2016 ble den gamle Hovinkoia flyttet til Slottsparken og i jubiluemsåret 2018 gjenoppført på Norsk Folkemuseum. DNT Ringerike bygget opp den nye Hovinkoia som står der i dag.

Hovinkoia Rom 1, Køyeseng 1 (nede)

Rom tilrettelagt for hund, ingen fyringsmuligheter

Hovinkoia Rom 1, Hundebur 1

Hovinkoia Rom 1, Køyeseng 2 (oppe)