Pråmvika

Kongsberg og Omegns Turistforening
Kongsberg, Meheia, Hvittingfoss, Svene
7 drop-in plasser

I 2018 åpnet vi vår nyeste hytte, Pråmvika ved Kolsjø. Hovedhytta er satt sammen av to eldre tømmerkasser fra området. To etasjes delen, Smørklepphytta, er henta i Smørkleppdalen, ca 2 km på andre siden av Kolsjø. Brustua med stall, er henta fra Jondalen, ca 10 km nord for Kongsberg. De tre tømmerkassene ble tatt ned der de var bygget, og fraktet inn til plassen, restaurert og satt opp igjen. Hovedhytta består av Brustua og Smørklepp hyttene, med en ny del i midten, med kjøkken og inngang.

Stallen fra Brustua, satt opp som anneks. I annekset er det 2 oppholdsrom, do, båthus og boder. Det er tilrettelagt for hund i annekset.

Hytta har god plass og den er tilrettelagt slik at vi håper alle kan får stor glede av den. Plasseringa av hytta er nær vannkanten langs Kolsjø, dette gjør at vi kan tilby både kano og kajakk til våre gjester. Det er også gode badeforhold langs kanten utenfor hytta.

OBS! På vinteren er solcelleanlegget ikke helt til å stole på, så ta gjerne med deg lommelykt!

Bevegelseshemmede som ønsker benytte Pråmvika, bes ta kontakt med kontoret. Det er ingen fremkommelighet med kjøretøy i vinterhalvåret. Kjøring er kun mulig i spesielle tilfeller.

Bestilling av sengeplass:

I Pråmvika har du mulighet til å forhåndsbestille sengeplass på rommene og i annekset. Hemsen kan ikke forhåndsbestilles. Du har rett på din bestilte seng frem til kl 1900, etter dette fordeles sengeplassene til de som ikke har forhåndsbestilt. Du har fortsatt rett på soveplass, men ikke den bestemte senga.

Vi er nå tilbake i vanlig drift og det er tillatt med både dagsbesøk og drop inn overnatting.

Skoleklasser bes ta konatkt med kontoret for avtaler.

Husk å gjøre opp for ditt besøk, enten via vipps (nr 631045), bankoverføring til 2291 09 08050 eller via bestillingssiden.

Bestilling/Avbestilling

Alle overnatting bestilles  via ut.no.

Refusjon intill 5 døgn før første oppmøtedag. Ingen refusjon etter. Dette kan du i de tilfellene ordne selv via min side.

Minst en i reisefølget må være DNT-medlem med gyldig medlemsskap.

Vaskeliste må følges.

Utstyr:

Det er gasskomfyr med steikovn til matlaging både i hovedhytta og annekset.

Det du trenger av kjeler osv.

Ved og vedovn både i hovedhytta og annekset. Bålved finnes i begrenset mengde ute ved bålplassen foran hytta. Veden i vedbua er IKKE ved til utendørs bruk!

Vann via pumpe fra brønn ved inngangen til hovedhytta.

Det er noen redningsvester til kano, men lønner seg å ta med noen selv.

TURKART: Turkart Meheia; 1:25 000 fra kart Fossøy, Kongsberg; 1:50 000 fra Nordeca nr. 10026.

Om området:

Kolsjø er tre km lang, og med tilstøtende vann i rimelig nærhet byr området på flotte muligheter for de som vil ferdes i kano. I det hele tatt er Pråmvika det perfekte sted å ha med seg unger. Turterrenget er flott, med stort sett åpen furuskog. Øst for hytta hever det seg en bratt ås, Hestedalsåsen. Høyeste punkt er Steinmann 686moh. Litt mot sørøst er det fint å gå opp til setrene Kolknutsetra og Slåttemyrene.

Det er blåmerka stier både nordover mot Meheia og sørover til Fossvannet og videre mot Sveinsbu. Nord for Kolsjø ligger Karlstjern, og det er ikke mange steder det er mulig å studere beverens aktiviteter på så nært hold.

Skiløype: Følger man veien som går øst for Kolsjø litt sørover, kommer man snart til skilting og merking som leder en inn på det flotte løypenettet mellom Meheia og Bjørndalssetra.

Denne hytta har fått støtte av overskuddet fra spillemidlene til Norsk Tipping.

Pråmvika Rom 1, Køyeseng 1 (nede)

Rom 1 består av en køyeseng, enkeltbredde Dette rommet har enkelseng både oppe og nede. Det er bred dør og mulighet til å snu rullestol i rommet.

Pråmvika Rom 1, Køyeseng 2 (oppe)

Pråmvika Rom 2, Køyeseng 1 (nede)

Dobbelseng nede.

Pråmvika Rom 2, Køyeseng 2 (oppe)