Lakkenstova

1. jan. - 27. mai
18 drop-in plasser
Tilrettelagt for hund

Ei populær og barnevennlig hytte, som også egner seg utmerket som et mål for jomfrutur til ei selvbetjent DNT-hytte!

OBS: Hunderommet i sikringshytta kan ikke benyttes av våre gjester til overnatting. Hund kan overnatte.

Beliggenhet

Lakkenstova ligger like vest for Ljosland i Åseral, 850 moh.. Det er ca. 6 km. til bilvei både sommer og vinter.

Hytta nås lettest fra Ljosland. Sommerstid med utgangspunkt i parkering ved Kvernevassdammen, og vinterstid fra parkering ved Ljosland skisenter.

Lakkenstova består av hovedhytte og sikringshytte. Begge har godt utstyrt kjøkken med gassbluss til matlaging og alt av kjøkkenutstyr. Solcelle til belysning og vedovn til oppvarming. Dyner og puter i alle sengene og ekstra madrasser som ligger på loftet i hovedhytte. Benytt medbrakt lakenpose eller sovepose ved overnatting. Proviant kun i hovedhytta. Ved i begge hyttene. Gass i egen gassbu. Påse at flaska er helt tom før den byttes. Vann hentes fortrinnsvis i Sandvasstjønn. Tørkerom/vaskerom i begge hyttene. I Do/toalett i tilknytning til vedbod i begge hyttene.

Senger: I hovedhytte er det to soverom i 1. etg. med 4 sengeplasser i hvert rom. På loftet er det 14 sengeplasser i “sovesal”. I sikringshytte er det 3 soverom med tilsammen 10 sengeplasser.

Det er lademuligheter for telefon på hytta. Ha med USB-A kabel.

Det er eget hunderom på sikringshytta med 1 hundebur og 2 senger. Hundeburet passer til hunder med middels størrelse. Dette nås via bislag/yttergang. Hund kan ikke tas med videre inn i sikringshytta. På hovedhytta har hunder ikke tilgang.

Hunderommet kan forhåndsbestilles.

Bestilling og betaling

Noen av sengene kan bestilles før du drar til fjells på ut.no. Det betyr at du kan bestille og betale på forhånd. Bestillingen gjelder frem til kl. 19.00. Etter dette får du plass på hytta, men kanskje ikke den sengen du har bestilt.

I perioden 20 august – 3 september er det jakt. Hytta er da stengt.

Dersom du ikke har bestilt i forkant benytter du appen “DNT hyttebetaling” for betaling. Denne laster du ned før du drar til fjells. Der kan du enkelt betale for oppholdet og provianten. Fakturafullmakten kan også benyttes (+ 100,- i gebyr).

Husk alltid å skrive deg inn i protokollen, uansett om du også har bestilt på forhånd eller betaler med app.

Se prisliste her

DNT-medlemskap

Som medlem får du medlemspris på DNTs over 550 hytter, tilbud om turer og kurs over hele landet, medlemsbladet Fjell og Vidde, og en rekke gode medlemsrabatter på turutstyr, reise, overnatting, forsikring og konserter. Barn og ungdom har ekstra gode rabattordninger på overnatting. Medlemskapet er også et viktig bidrag til over 22.000 km. med merket sti over hele landet, somskaper turopplevelser. Bli medlem her.

Villreinhensyn

De fleste av DNT Sørs hytter i fjellet er beliggende i Setesdal vesthei – Ryfylkeheiane landskapsvernområde, og i Nasjonalt villreinområde. Landskapsvernet er av stor verdi for oss alle – og med allemannsretten følger også allemannsplikten. DNT Sør oppfordrer alle til å sette seg inn i bakgrunnen for vernet før en går på tur!

Arrangører av større organiserte arrangement må søke forvaltningen om løyve til arrangementet.

Vis hensyn til villreinen, den sørligste villreinstammen i landet, gå rolig vekk dersom du ser eller treffer på en flokk. Se ferdselsråd her.

Historie

Lakkenstova er oppkalt etter Lars Gunnar “Lakken” Aanensen, som også var hedersgjest på innvielsesfesten. Han ga økonomisk støtte til oppsetting av hytten. Etter hans bortgang fikk DNT Sør en testamentert gave som ble brukt til bygging av sikringshytta.

Annet

Før du forlater hyttene våre ber vi dere ta en ekstra sjekk for å se til at alle lamper er skrudd av, og at alle vinduer og dører er lukket.

Gi beskjed til DNT Sør dersom dere er mer enn 10 personer sammen på tur – mail.dntsor@dnt.no

Før du skal på tur i Setesdal Vesthei anbefaler vi deg å lese her for informasjon om eventuelle hendelser og endringer som kan ha betydning for din tur.

Det er ikke mobildekning på hytta, og det er sparsomt med dekning på siste halvdel av stien på vei inn.

Her kan du lese om hvordan du gjør når du benytter selv- og ubetjente hytter.

Aktivitet

Terrenget inn til Lakkenstova er steinete og innbyr til bading i småtjern og pytter underveis. I tillegg er det en fin konkurranse å telle T-merker, for dem finnes det nok av på veien til Lakkenstova. Flott utsikt over Kvennevatnet på veien inn sommerløypa.

Korte dagsturer:

Topptur til de to toppene som ligger ca. 5-600 meter sørvest for hytta.

Tur rundt Lakkenvannet

Lengre dagsturer:

Topptur til Skoræ (1041 moh.)

Topptur til Gråfjell (1005 moh.)

Utendørs overnatting i gamle steinhellere

Utendørs overnatting ved ytre Holmavasslega

Klatring med sikring

Fisketurer rundt hytta