Bjørnevasshytta

DNT Sør
Austheiene
13 drop-in plasser

Leter du etter en hytte i Setesdalsheiene hvor du kan ankomme med bil i sene nattetimer, for deretter å gjøre fantastiske dagsturer i dagene etterpå? På Bjørnevasshytta kan du kjøre “til døra”! Og dagsturmulighetene er mange!

Her kan du også leie hovedhytta dersom dere for eksempel er en stor familie, eller en vennegjeng som ønsker en egen boenhet!

Beliggenhet

Hytta ligger på en liten voll, like over FV. 450 mellom Valle og Dalen i Telemark. Fra hytta har du en nydelig utsikt over Store Bjørnevatn!

De aller fleste som bruker hytta ankommer med bil. Parkering på parkeringsplass 50 meter nedenfor hytta, langs FV. 45. (OBS! Det pågår veiarbeid i området, sjekk vegvesen sine sider for oppdatert info.) Samtidig tilhører Bjørnevasshytta den strengen av hytter som ligger i aksen sør-nord på Setesdal Austhei. Noen gjester kommer derfor på beina, enten fra Hovstøyl i sør, eller fra Berdalsbu i nord.

Anlegget har en vandrerdel og en utleiedel (hovedhytte). Vandrerdelen er låst med DNT standardnøkkel, mens utleiedelen har egen nøkkel som fås hos DNT Sør ved bestilling.

Begge delene har godt utstyrt kjøkken med gassbluss til matlaging og alt av kjøkkenutstyr. Solcelle til belysning, og vedovner for oppvarming. Dyner og puter i alle sengene. Benytt medbrakt lakenpose eller sovepose ved overnatting. Ved bakerst i hoveddelen av hytta. Gass i egen “gassbod” like øst for hoveddelen av hytta. Påse at flaska er helt tom før den byttes. Vann hentes like nordøst for hytta. Tørkerom/vaskerom. Do/toalett bakerst i hoveddelen av hytta.

Anlegget består av:

Hovedhytte: denne kan bestilles for seg selv til en fast pris. Her er det 2 soverom med tilsammen 8 sengeplasser. Låst med spesialnøkkel.

Større grupper (mer enn 10 pers/skoleklasser/kurs m.m.) bestiller hovedhytte, og evt. ytterligere køyeplasser, ved å ta kontakt med DNT Sør på epost: mail.dntsor@dnt.no

Vandrerdel: 6 soverom (2 soverom med familiekøyer, 4 soverom med 4 køyeplasser i hvert). Låst med standardnøkkel.

Det er lademuligheter for telefon på hytta. Ha med USB-A kabel.

Det er ikke tilrettelagt for hund på Bjørnevasshytta. Hund må sove utendørs eller i gang/vedbod helt nord i hoveddelen av hytta.

Bestilling og betaling

Noen av sengene kan bestilles før du drar til fjells på ut.no. Det betyr at du kan bestille og betale på forhånd. Bestillingen gjelder frem til kl. 19.00. Etter dette får du plass på hytta, men kanskje ikke den sengen du har bestilt. Vi anbefaler at du bestiller overnatting.

Dersom du ikke har bestilt i forkant benytter du appen “DNT hyttebetaling” for betaling. Denne laster du ned før du drar til fjells. Der kan du enkelt betale for oppholdet og provianten. Fakturafullmakten kan også benyttes (+ 100,- i gebyr).

Husk alltid å skrive deg inn i protokollen, uansett om du igså har bestilt på forhånd, eller betaler med app.

For å bestille hovedhytta, send en epost til: mail.dntsor@dnt.no eller ring tlf.: 38 12 07 50. Vi besvarer epost og telefon i våre åpningstider.

Se prisliste her

DNT-medlemskap

Som medlem får du medlemspris på DNTs over 550 hytter, tilbud om turer og kurs over hele landet, medlemsbladet Fjell og Vidde, og en rekke gode medlemsrabatter på turutstyr, reise, overnatting, forsikring og konserter. Barn og ungdom har ekstra gode rabattordninger på overnatting. Medlemskapet er også et viktig bidrag til over 22.000 km. med merket sti over hele landet, somskaper turopplevelser. Bli medlem her.

Villreinhensyn

I Setesdal Austhei finner du en del av den sørligste villreinstammen i landet. Til enkelte tider av året kan villrein treffes i området nært til Bjørnevasshytta. Vis hensyn til villreinen, og gå rolig vekk dersom du ser eller treffer på en flokk. Se ferdselsråd her.

Annet

Før du forlater hyttene våre ber vi dere ta en ekstra sjekk for å se til at alle lamper er skrudd av, og at alle vinduer og dører er lukket.

Gi beskjed til DNT Sør dersom dere er mer enn 10 personer sammen på tur – mail.dntsor@dnt.no

Før du skal på tur i Setesdalsheiene anbefaler vi deg å lese her for informasjon om eventuelle hendelser og endringer som kan ha betydning for din tur.

Mobildekning på hytta.

Parkering: det er kun leietakere av hytta som kan parkere ved hytta om sommeren, andre gjester parkerer ved fylkesvegen. Veien opp til hytta er stengt med bom og låst med DNT nøkkel.

Vegmelding: om vinteren kan Fv.45 være stengt i perioder, sjekk her før du skal dra til Bjørnevasshytta.

Les også på Aust-Agder Turistforenings nettsider annen aktuell info om Austheiene.

Her kan du lese om hvordan du gjør når du benytter selv- og ubetjente hytter.

Bjørnevasshytta Hovedhytte (8 senger, hele boenheten)

Bjørnevasshytta Vandrerdel Rom 5, Familiekøye 1 (Venstre side)

Bjørnevasshytta Vandrerdel Rom 5, Familiekøye 2 (Høyre side)

Bjørnevasshytta Vandrerdel Rom 5, Køyeseng 3 (Oppe)