Solheimstulen

DNT Drammen og Omegn
Hardangervidda
Stengt 7. apr. - 1. juni

Velkommen til Solheimstulen turisthytte!

Hytta holder vinteråpent 01. mars – 07. april

Utenfor sesongåpning er det mulig å leie Solheimstulen til selskapslokale, e.l. med betjening. Ta kontakt med hytta direkte for mer informasjon. Vinterrutene fra Solheimstulen er kvistet i perioden 08. mars til 07. april.

BELIGGENHET: Solheimstulen ligger vakkert til innerst i Jønndalen i Uvdal i Numedal. I dalen beiter sau og kyr, og hytta er omgitt av en stor, inngjerdet grassvoll godt egnet for telting. Det er helårs bilvei helt frem. Terrenget rundt hytta er grønt og duvende, og her finner du barnevennlige topper og flotte fjellvann med kritthvite strender. På hytta er det ellers åpen kafè hver dag, når hytta er betjent. Her kan du få servert middag eller bakervarer med tilhørende drikke. Alle rettigheter.

UTSTYR: Hytta har 60 sengeplasser i 2- og 4-mannsrom. Egne rom for gjester med hund. Toalett og dusjer plassert i gangen utenfor rommene.

BESTILLING:  Vi oppfordrer til å reservere plass på forhånd ved å ta kontakt med hytta direkte. NB! Ved forhåndsbestilling gjelder kun full pensjon, som inkluderer overnatting, middag, frokost og lunsj. Fyller man ikke opp alle sengene i et rom i sin bestilling, kan man risikere å få flere personer inn i ledige senger. Dette gjelder kun de få gangene hytta er helt full. DNT Drammen og Omegn har innført gratis overnatting og reduserte matpriser for barn på tur til Solheimstulen, Mårbu og Rauhelleren. Dette gjelder for DNT-medlemmer, husk å ta med gyldig medlemskort.

AKTIVITETER: Hytta er et ypperlig utgangspunkt for fotturer, skiturer, fiske- og sykkelturer i nærområdet og videre innover på Hardangervidda. Det er oppkjørte dagsturløyper i området vinterstid. Uvdal skisenter/alpinbakke ligger ytterst i Jønndalen. Hytta er også det perfekte utgangspunkt for å gå Trekanten på Hardangervidda øst. Fra Solheimstulen finner du merkede sommerstier og vinterløyper til Mårbu, Rauhelleren, Åan og Imingfjell. Flere turforslag finner du nederst på denne siden. Fiskekort kan kjøpes på Solheimstulen for utvalgte vann i området rundt hytta og innover på Hardangervidda øst, bl.a.:

• Skarvsvannet og Bakketjønn (100,-/døgn)
  • Langvannet og Kruketjønn (100,-/døgn)
  • Solheimstultjønnet, Beltetjønnet, m.m. (100,-/døgn).

Betaling med Vipps.
Ta kontakt med resepsjon for mer informasjon.

VILLREIN: Det du blir glad i tar du vare på😊https://www.dnt.no/villrein/

Vi er forpliktet til å ta vare på villreinen, og Hardangervidda er Norges største villreinområde. Reinen bruker ulike deler av vidda til ulike årstider. Se områder. Hold deg til stiene, og ha hunden i bånd. Om du treffer på en reinsdyrflokk så hold deg i ro til dyrene har passert. Du kan lese mer her.

Denne hytta har fått støtte av overskuddet fra spillemidlene til Norsk Tipping.

Ikke mulig å bestille for øyeblikket