Fønhuskoia

Åpen hele året
21 sengeplasser
Tilrettelagt for hund

Fønhuskoia ligger ved vannet Strøen i Sør-Aurdal kommune, på Valdressida i øverste del av Vassfaret. Den ligger nydelig plassert på en odde og er siste koie på den populære Vassfarstien som er en 116 km lang fotrute fra Søndre Torv i Hønefoss.

Utstyr:
Fønhuskoia er på 111 kvm med 4 soverom, samt hems og muligheter for overnatting i stue. Totalt er det 21 sengeplasser inne i hytta og 3 senger i stabburet som ligger på tunet. Fønhuskoia er utstyrt med solcelleanlegg med lys på alle rom. Stabburet/sikringsbua er på 24 kvm. og har to rom i første etasje. Her er det Fønhusutstilling i gammel stil i rommet mot nord (Tverrvassætra), og overnattingsmuligheter i gammel stil for tre personer i rommet mot sør (Tjuvhanshula). Fønhuskoia har kjøkken med gasskomfyr, stue med vedovn og 2 flotte vaskerom. Sikker og god vannpost finnes på tunet rett framfor inngangspartiet til hytta. Denne kan også brukes vinterstid.

Det finnes et stort etablert sti- og løypenett i Vassfarområdet med mange muligheter. Her er det fint både for fottur, ski, trugeturer, fiske, bading, sykkel og kano.

I Vassfaret er det mange gode fiskevann, bekker og elver. Fiskekort får du kjøpt hos Joker i Hedalen, og i egne fiskekortkasser ved flere av hovedveiene inn i området. Nærmeste fiskevann ligger 50 meter fra Fønhuskoia, vannet heter Strøen og er det øverste og største vannet i Vassfaret.

Vinter
Det kjøres ofte scooterspor på vannet som innbyr til fine skiturer. Ellers er det flott å gå på trugetur ut fra Fønhuskoia. For preparert løyper må man kjøre tilbake 4 km med bil. Da kommer man til det flotte løypenettet i Hedalsfjella med 10 mil prepparerte løyper på høyfjellet.

Beliggenhet:

Adkomst: Følg skilt mot Vassfaret / Hedalen fra E16 (Nes i Ådal / Begnadalen) eller rv. 7 (Nesbyen i Hallingdal.

Utstyr:
Koia er utstyrt med soverom, hems med soveplasser, hunderom med familiekøye/bur og egen inngang,

Ute på tunet finner vi Stabburet som er en koselig innkvartering med tre senger. Her blir det raskt vamt og hunden kan være løs eller ligge i bur som dere vil, men hunden må ikke opp i sengene. Det er en liten kjøkkenkrok med gassbuss. Vedovn.

Vann:
Det er vannpumpe ute på tunet. Denne kan også brukes vinterstid.

Hund:
Det er tilrettelagt for hund inne på Fønhuskoia og ute i Stabburet. Familierommet inne på Fønhuskoia har egen inngang for hunden slik at den ikke føres gjennom hytta.

Aktiviteter:
Fønhuskoia ligger ved Strøen som er stort vann og det er flott å bade nede på svabergene nedenfor koia.

Forslag hytte til hytte-turer:
Fønhuskoia ligger som siste hytte på den fine Vassfarstien på 116 km som DNT Ringerike har merket fra Hønefoss. Men ønsker du å gå videre så har Drammen en hytte som heter Røggjen. Den ligger 16 km nordover fra Fønhuskoia. Herfra er det fin adkomst ned til Nesbyen for å ta tog eller buss hjem.

Forslag dagsturer:

Sykkeltur – Strøen rundt
Følg anleggsvegen nordover og deretter vegen langs Strøen. Ved Tjernsvollen holder du venstre inn på ny sti langs nordsiden av vannet. Inne i vika krysser du over en elv og kommer over på opparbeidet grusveg. Følg denne ca 1 km. Så tar du skarpt opp til venstre og fortsetter mot Trytetjern. Her må du trille 1,5 km på småkupert og smal sti sørover langs Trytejern. Følg Trytetjernbekken som renner ut av tjernet. Følg litt utydelig sti i myrdrag fram til stort skogsfelt. Her kommer du inn på ny skogsbilveg. Så går det rundt Trytetjernåsen og nordover opp til Strøsdammen og tilbake til koia. Se bilder og mer detaljert beskrivelse her: Turbeskrivelse Strøen rundt

Slakollen
Følg blåmerka sti fra koia til parkeringsplassen ved bilvegen. Så videre på bilveg mot Strøsdammen, men ta første hytteveg til venstre. I enden av vegen begynner det en tydelig blåmerket sti opp til stikrysset like ved Hellsæren. Derifra ca 1 km sørover til Slakollen. Vil du ha rundtur kan du fortsette til Slasetra og gå blåmerka sti ned til Strøsdammen. Eller ta turen i omvendt rekkefølge.

Nevlingkollen, Vassfarplassen og Suluvatnet (7-8 timer)
Gå til Støsdammen, ta bomvegen til venstre. Rett etter bommen følg blåmerka sti merka «Storekrakkoia». Følg stien til Slasetra, videre til Slafjell og Fjellvatnet. Kryss Fjellbekken og følg terrenget til Nevlingkollen. Tilbake til Fjellvatnet og derifra tydelig sti ned til Vassfarplassen. Følg så stien eller skogsbilveien til Suluvatnet. Like nord for Suluvasshytta kan du enten følge blåmerket sti langs Strøselven tilbake til Strøsdammen og videre til koia eller du tar av til høyre på (utydelig) rødmerket sti som etter noen hundre meter kommer inn på en skogsbilveg. Videre på skogsbilvegen til Strøsdammen og derifra blåmerket fram til koia.

Tilsyn på Fønhuskoia:
I DNT Ringerike har vi en koiesjef og en assistent som holder tilsyn med koia. Disse kan kontaktes ved spørsmål. Dere kan også kan kontakte administrasjonen i DNT Ringerike, men ofte har tilsynet like mye eller mer kunnskap om koia. For bestillingsspørsmål er det kun administrasjonen som kan svare.

Koiesjef: Sigrid Haugen telefon 970 72 433
Assistent: Svein Skogmo 909 92 555
Administrasjonen i DNT Ringerike: Ellen Næsje 952 40 607

Bestilling:
Alle kan bruke koia, men kun medlemmer av DNT får tilgang til nøkkel. De som forhåndsbestiller har fortrinnsrett til sengeplassene på koia. Ingen kan likevel bortvises. Koia disponeres fra kl 14. ankomstdagen til kl. 14 avreisedagen.

Når du bestiller plass på koiene våre, bekrefter du samtidig at du har godtatt våre vilkår og avbestillingsregler.

Betaling:
Ved fohåndsbestilling så betaler du med en gang på nett. Ellers kan du betale på DNTs hyttebetalings-app, eller vippse til 113915. Husk å merke betalingen med protokollnummer, koie og dato hvis du vippser.

Historie:
Fønhuskoia ble bygget som et “Valdresprosjekt” der byggekomiteen besto av representanter fra DNT Ringerike (den gang Ringerikes Turistforening), Valdres Natur- og Kulturpark, Fønhusgruppen i Sør-Aurdal, Valdresmusea, Sør-Valdres utvikling, Valdres Destinasjon samt bygdefolk fra Hedalen. Den ble offisielt åpnet av DNTs æresmedlem Øystein Dahle 22. juni 2013. Fønhuskoia eies og drives av DNT Ringerike.

Tilrettelegging for funksjonshemmede:
Fønhuskoia er godt tilrettelagt for funksjonshemmede. Fra parkering til rampe er det grusveg. Vegen er fremkommelig for rullestoler. Til inngangspartiet er det rampe. Selve rampen opp til inngangsdøra er 102 ca i bredde. Når du kommer opp rampen, er det et inngangsparti med en hoveddør på 73 cm med rampe.

Dør til handicaptoalett med rampe 78 cm. Toalettet har god plass, spesielt på den ene siden. Det er rekkverk som kan løftes.

Trapp ned til vannpost. Her mangler det markering av trapp for svaksynte. Vannposten fungerer fint med veldig godt vann, og etter oppgradering i 2016 er det nå mulig å komme dit med rullestol.

Kjøkkenet er veldig funksjonelt og stua har god plass. Rampene fra stua i tilknytning verandadøren er lakkert og kan være glatte. På verandaen er det en stolpe som kan gjøre det vanskelig å manøvrere. Rampe fra verandaen til bålpanna ble bygd i 2016. Herfra er det en fantastisk utsikt ut over Strøen. Verandadøra måler 83 cm.

Bredden inn til soveromsgangen er 67 cm. Det ligger ett soverom (hunderom med egen inngang) utenfor denne gangen. Det som er best egnet for handicappede ligger igjennom denne gangen.

Vaskerom har dør på 57 cm og tørkerommet på 80 cm. Du kan komme inn til tørkerommet fra gangen og igjennom soveromsgangen.

Åpning av bom avtales ved henvendelse til kontoret/koiesjef.

Mer info. vedr. Fønhuskoia finner du her:

Et stort antall bilder fra Fønhuskoia tatt av Kjell Arne Berntsen (medl. av byggekomiteen, rep. Valdres Natur- og Kulturpark)

Mikkjel Fønhus

Vassfaret

Denne hytta har fått støtte av overskuddet fra spillemidlene til Norsk Tipping.

...
Show more

Bestill overnatting

Velg dato og antall personer for å bestille overnatting

Fønhuskoia Rom 1, Familieseng 1 (nede, venstre side)

Fønhuskoia Rom 1, Familieseng 2 (nede, høyre side)

Fønhuskoia Rom 1, Familieseng 3 (oppe)

Fønhuskoia Rom 2, Køyeseng 1 (nede)

Fønhuskoia Rom 2, Køyeseng 2 (oppe)

Fønhuskoia Rom 3, Familieseng 1 (nede, venstre side)

Fønhuskoia Rom 3, Familieseng 2 (nede, høyre side)

Fønhuskoia Rom 3, Familieseng 3 (oppe)

Fønhuskoia Rom 3, Familieseng 4 (nede, venstre side)

Fønhuskoia Rom 3, Familieseng 5 (nede, høyre side)

Fønhuskoia Rom 3, Familieseng 6 (oppe)

Fønhuskoia Rom 4, Familieseng 1 (nede, venstre side)

Tilrettelagt for hund

Fønhuskoia Rom 4, Familieseng 2 (nede, høyre side)

Fønhuskoia Rom 4, Familieseng 3 (oppe, venstre side)

Fønhuskoia Rom 4, Familieseng 4 (nede, venstre side)

Fønhuskoia Rom 4, Hundebur 1

Fønhuskoia Stabburet, Enkeltseng 3

Fønhuskoia Stabburet, Hundebur 1

Fønhuskoia Stabburet, Køyeseng 1 (nede)

Tilrettelagt for hund

Fønhuskoia Stabburet, Køyeseng 2 (oppe)

Fønhuskoia, (overkøie i stue)

Fønhuskoia, hems (madrass 1)

Fønhuskoia, hems (madrass 2)